Budżet domowy
LiczySieMarka.pl

Budżet domowy – instrukcja obsługi

Zakładam, że przeczytałeś już dlaczego warto prowadzić budżet domowy. Jeśli nie, to powinieneś zacząć lekturę od tego wpisu:

BUDŻET DOMOWY – NAJLEPSZA LOKATA TWOICH PIENIĘDZY

W tym artykule dowiesz się więcej o tym, jak korzystać z mojego szablonu do monitorowania wydatków: Budżet domowy LICZYsieMARKA.xlsx, który znajdziesz w sekcji Narzędzia na górnym pasku menu strony.

Plik składa się z sześciu rodzajów zakładek. Opis każdej z nich znajduje się poniżej.

Jeśli interesuje Cię opis tylko jednej skorzystaj z bespośredniego odnośnika:

Instrukcja

Pierwsza zakładka zawiera skrócony opis jak korzystać z pliku Budżet domowy. Jeśli z jakiegoś powodu jej nie widziałeś albo nie czytałeś jej zawartości, spróbuj teraz. Możliwe, że nie będziesz miał więcej pytań.

Kategorie

W pierwszej kolumnie znajdziesz, przygotowane przeze mnie kategorie (oznaczone wielką literą) i podkategorie (oznaczone małą literą) dochodów i wydatków.

W drugiej kolumnie jest miejsce na dodatkowy opis, do którego będziesz mógł wracać ilekroć zapomnisz co powinno znaleźć się w danej podkategorii.

Ważne!

Zanim zaczniesz pracę z plikiem, możesz zmienić nazwy podkategorii. Musisz tylko pamiętać, aby w trakcie korzystania z pliku tego nie robić, ponieważ wydatek przypisany do podkategorii, nie zmieni się na nową podkategorię automatycznie.

Budżet

Tutaj zaczyna się Twoje zadanie 😊.

Uzupełnianie pliku

W komórki o kolorze białym należy wpisać wszystkie planowane koszty. Postaraj się, aby dane jak najlepiej odzwierciedlały rzeczywistość. Jeśli na przykład w ostatnim czasie byłaś/eś na wakacjach i nie korzystałaś/eś z wody i prądu, a właśnie przyszło Ci rozliczenie z wspólnoty mieszkaniowej, to powinieneś porównać dwa takie zestawienia (również za poprzedni okres). Wydatki, których teraz nie zaplanujesz poprawnie, będą mieć negatywny wpływ na Twoją sytuację finansową w przyszłych okresach.  

Nawigacja po zakładce BUDŻET

  • Aby nawigacja przebiegała sprawniej, po lewej stronie znajdują się przyciski „+” i „-„, które służą do zwijania i rozwijania głównych Kategorii.
  • Pole Narastająco od początku roku powinno reprezentować Twój realny stan konta i gotówki na koniec każdego miesiąca. Co to oznacza i co jak sobie z tym radzić?

Plik jest przygotowany w taki sposób, aby wskazać każdą sytuację, w której zabraknie  gotówki na koniec miesiąca. Pojawi się wtedy czerwone pole. Jeśli je widzisz, należy poprawić dane.

W takiej sytuacji są trzy wyjścia: zwiększenie dochodów, obniżenie kosztów albo przeniesienie wydatku w czasie.


Przykład

Jan Kowalski zarabia +3000 zł/m-c i ma stałe koszty:

  • -1850 zł /m-c Mieszkanie,
  • -150 zł / m-c Środki komunikacji,
  • -800 zł / m-c Jedzenia.

1. Na koniec stycznia, Jan ma +200 zł oszczędności, które są widoczne w polu Ile zostało na koniec miesiąca.

2. W lutym Jan zaplanował weekendowy wyjazd za -800zł.

Pole Ile zostało na koniec miesiąca pokazuje, że po podliczeniu dochodów i wydatków lutego, brakuje 600 złotych, aby ten plan mógł zostać zrealizowany.

Jak wspomniałem na początku, są trzy opcje:

  • Zwiększenie dochodów: na przykład poprzez dodatkową pracę albo sprzedaż niepotrzebnych rzeczy.
  • Obniżenie kosztów: na przykład poprzez zmianę nawyków.
  • Odłożenie wydatków w czasie: czyli przeniesienie wyjazdu aż do momentu, kiedy Twój budżet domowy będzie na to pozwalał. Innymi słowy, odłożenie wyjazdu do czasu, aż uzbierasz wystarczające środki finansowe.

Pamiętaj!

Jeśli pojawi się w przyszłości koszt, który nie był z jakiegoś powodu zaplanowany, a będzie ponoszony regularnie (na przykład raz do roku opłata OC za samochód), to i tak dodaj ten koszt do budżetu. W kolejnym roku, tworząc nowy plan wydatków, będziesz już pamiętać, aby ten koszt uwzględnić.


Na stronie Narzędzia znajdziesz wszystkie pliki, które dla Ciebie przygotowałem.


Wykonanie (widok roczny)

Celem zakładki jest ciągły monitoring kosztów i porównanie go z zakładanym budżetem. Należy pamiętać, że zarówno kolumna Wykonanie, jak i Budżet, przedstawiają dane z całego roku:

  • Wykonanie – sumuje wszystkie koszty, które wprowadziłeś do pliku.
  • Budżet pokazuje zaplanowane koszty w ujęciu rocznym.
  • Odchylenie przedstawia różnicę między poniesionymi a zaplanowanymi kosztami.
  • Komentarz jest dla Ciebie. Czasem warto dodać jakiś opis 😊.

Wykonanie (widok miesięczny)

Jeśli chcesz szybko zobaczyć co już zostało zapłacone w danym miesiącu lub ile jeszcze możesz wydać, wystarczy w komórce A1 wybrać właściwy miesiąc 😊

Kolumna Wykonanie i Budżet pokazują dane za konkretny miesiąc.

Zakładki z nazwami miesięcy

Zakładki miesięcy służą do wprowadzania Twoich przychodów i kosztów.

To stąd zaciągają się dane do kolumn Wykonanie na pozostałych zakładkach.

  • Data (Dzień/Miesiąc) – pole opcjonalne, które pomoże Ci odnaleźć się w Twoich wydatkach.
  • Kategoria – jest to pole z listą wybieralną (obrazek poniżej)

Aby dany wydatek był widoczny w innych arkuszach musisz wybrać jedną z podkategorii. Są one oznaczone małymi literami.

Kategorie są oznaczone wielkimi literami i służą tylko do pomocy, aby łatwiej odnaleźć się na liście wydatków. Wybierasz jedno z pól oznaczonych małą literą np. wynagrodzenie I.

Pamiętaj!

Nie wybieraj głównych Kategorii (pisanych Wielką literą) np. Dochody, ponieważ te Kategorie nie są połączone z innymi zakładkami.

Ważne!

Chciałbym, abyś zdawał sobie sprawę, że prowadzenie budżetu domowego i analiza jego wykonania, to proces długoterminowy. Dlatego im bardziej szczegółowo będziesz monitorował swoje wydatki, tym szybciej nad nimi zapanujesz. Najważniejsze jednak, aby nie był to proces zbyt skomplikowany i nużący. Dlatego jeśli nie jesteś jeszcze przekonany do prowadzenia pliku albo robisz to nieregularnie, zmniejsz ilość kategorii, które wypełniasz. Na przykład zamiast rozbijać kategorię Jedzenie na podkategorię „spożywcze/ chemia”, „papierosy”, „alkohol” – wrzuć wszystkie wydatki do kategorii „spożywcze/ chemia”.

Budżet (o czym pamiętać)

Znajdziesz tutaj przykłady kosztów, o których mogłeś zapomnieć, a które mogą być istotne planując budżet domowy.

Pamiętaj!

Czasem jest tak, że dany koszt musisz ponieść zanim dostaniesz nową wypłatę. Na przykład rata kredytu jest pobierana z Twojego konta każdego drugiego dnia miesiąca, natomiast wypłatę dostajesz dopiero dziesiątego dnia miesiąca. W takim wypadku, aby mieć pieniądze na pokrycie raty, musisz mieć oszczędności. Aby być przygotowanym na tego typu sytuacje, upewnij się, że w linii Narastająco od początku roku, masz wystarczająco pieniędzy w miesiącu poprzedzającym wydatek.

72

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *